ادامه یادداشت محمدعلی عربنژاد: کرامات انسانی در عهدنامه مالک اشتر:(قسمت اول)

سرویس خبر: در ادامه مبحث قبل صبح امروز ۹ تیرماه ۹۵ نشریه ذوالفقار کرمان در شماره ۸۴۷ خود قسمت دوم یادداشت محمدعلی عرب نژاد(عاکف) را در ستون دین و انسان خود منتشر کرد:

کرامات انسانی در عهدنامه مالک اشتر(قسمت دوم)

الگوی مدیریتی حضرت در این نامه مبیّن اهتمام آن امام، بر چند اصل مهم منجمله، انتخاب کارگزاران و مدیران حکومت بر اساس معیارهای صلاحیتی و ارزشی مانند مالک اشتر و اصل قرار دادن لیاقت ها، شایستگی ها و توانایی ها در واگذاری مسؤولیت به کارگزاران و عدم دخالت روابط شخصی و خویشاوندگرایی، برخورداری از دستورالعمل جامع مدیریتی، داشتن پشتوانه نظری و معرفتی مدیریت و حکومت)، است. یعنی با دقت در سخنان ارزشمند ایشان می توان به تبیین این اصول، به ویژه معیارهای انتخاب کارگزاران حکومت، دستورالعمل ها و توصیه ها در رفتار و اخلاق اجتماعی کارگزاران با مردم، سیاست های نظارتی بر عملکرد و شیوه مدیریت کارگزاران، پرداخت.

لازم است بگوییم که اگرچه امام علی(علیه السلام) در این نامه مالک اشتر را مخاطب خود قرارداده و قوانین حکومت عدل اسلامی و خط مشی و چهار چوب آن را خطاب به او بیان فرموده است، اما واقعیت آن است که تمام انسان‌ها، در تمام مکان‌ها و تمام زمان‌ها مخاطب این پیمان نامه هستند. در آن تکلیف تمامی افراد بشر، چه به عنوان بنده و مخلوق در برابر پروردگار، چه به عنوان حاکمی

که مسئول اجرای احکام اسلامی است و چه به عنوان فردی که تحت حمایت قوانین نجات بخش اسلام زندگی می‌کند، به وضوح و دقت روشن شده است.

در واقع، امام علی(علیه السلام) در این نامه بیشتر، چگونگی رفتار حکومت و مسئولان حکومتی با شهروندان “مسلمان” و “غیرمسلمان” و وظایف حکومت برای آبادانی مملکت و شکوفایی جامعه است.

همچنین بد نیست یادآور شویم همانطور که در نامه اشاره شده مصر مرکز فراعنه و یکی از مناطق استراتژیک و مهم آن زمان و از جهات مختلف مورد توجه حاکمان و مردم آن دوران، بوده است.

در این یادداشت اجمالا به اصول مهم عهده نامه اشاره می شود:

اصول اساسی و تاکیدی عهدنامه:

١- اهمیت بخشیدن به “انسان” پیش  از “مسلمان”:

امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) در این فرمان، برای انسانیت و انسان‌ها ارزش فوق العاده ای قائل شده اند. بطوری که در برابر حقوق اساسی و اجتماعی آنان سخت پرتلاش و حساس، و خود و حاکم منتصب را متعهد به مهیا کردن بسترها و زمینه‌های لازم برای تأمین حقوق آن‌ها ‌دانسته‌اند. در این فرمان تاریخی، آن حضرت خطاب به مالک اشتر، بیشترین توصیه‌ها و سفارش‌ها را در حق مردم کرده اند. به گونه ای که در محتوای عهدنامه  بیش از ٣۰ مرتبه به تعابیر متفاوت از واژه‌هایی از قبیل “عبادالله”، “عامه”، “رعیت”، “ناس” و غیره تکرار شده که حاکی از اهمیتی است که امیرمومنان در نظام حکومتی در مرحله ی اولیه، به انسانیت و کرامت انسان‌ها قائل شده است.

٢- اصل برابری همگان در مقابل قانون اسلام:

در این نامه آمده است: که با مردم(عامه انسان ها نه مسلمان ها) چنین باش، چنان باش و مثل گرگ درنده‌ای به جان آنها نیفت. در دنباله ی این فراز آمده است: «فانّهم صنفان، امّا اخ لک فی الدّین و اما نظیر لک فی الخلق»؛ مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو هستند و یا در انسانیّت، شریک تو؛ یعنی مثل تو انسانند و برادر انسانی تو هستند بنابراین برای امیرالمؤمنین، در دفاع از مظلوم و در احقاق حقوق انسان، اسلام مطرح نیست؛ مسلمان و غیرمسلمان دارای این حق هستند. این منطق والا و پرچم سربلندی است که امیرالمؤمنین در تاریخ برای انسان و انسانیت برافراشته است! در واقع، سیره پیامبر اسلام(صل الله علیه و آله) و امام علی(علیه السلام) نشان می‌دهد که در حکومت اسلامی، حقوق انسان‌ها به بالاترین شکل و با ایجاد بستر مناسب برای مشارکت در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، تأمین خواسته‌های مشروع و دفاع از حقوق اساسی و عمومی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

مسمومیت دانش‌آموزان

#هوالعزیز گاهی بر سر برخی مسائل اجتماعی و یا حتی اعتقادی با دخترم اختلاف‌نظرهای جدی دارم و برخی مواقع این اختلاف نظرها به بحث‌های جدی کشیده می‌شود و بعضا جدال‌مان بشدت بالا می گیرد، با اینکه برایم آینده و اندیشه‌ی دخترم، خیلی ...

چه کسی جاسوس است؟

چه کسی جاسوس است؟! بدون مقدمه اینکه به‌جای یک عقیق دو عدد به انگشتانش دارد؛ به‌جای یک اثر ، سه اثر سجده بر پیشانی دارد؛ یقه‌ی پیراهنش را هم تا آخر بسته است؛ ته ریش هم دارد؛ حرف هم که می‌زند انگار دکترای ...

تقدیم به مهر

🖤تقدیم به مهر: زمانِ رعد و برق خطبه‌اش، هنگام طوفانش زمین می‌لرزد از آرایه‌های قهرِ پنهانش مدد کن ای قلم! امشب که بی‌پروا زدم دل را به اقیانوس مواجی که پیدا نیست پایانش کتابی مملوِ از فضل است و باید عالَمی عالِم ...