تله کابین و بام کرمان تحولی بزرگ در آینده ی نزدیک صنعت گردشگری کرمان:

یادداشتی از مهندس محمدعلی عرب نژاد(ناظر عالی پروژه تله کابین و بام کرمان):

در آستانه سال جدید و فصل بهار قرار داریم . یکی از چیزهایی که در فصل بهار و نوروز برای

همه بخصوص ما ایرانیان حائز اهمیت است، مسافرت و گردش و سیاحت به نقاط مختلف کشور و جهان است. این مسافرت ها، در جایگاهی که دارد بخش اصلی صعنت گردشگری را شامل می شود.

امروزه صنعت گردشگری به عنوان پربازده‌ترین، متنوع ترین و بزرگترین صنایع در دنیا، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای جهان است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و بطور مستقیم و غیر مستقیم، سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرار گرفته و دولتها به آن اهمیت می دهند و امروزه یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله

صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار می گیرد.

همچنین گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال نیز در جهان به شمار می‌آید به طوریکه بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می‌کنند. بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق گردشگری به دست می‌آورند. گرچه گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه کشور شود ولی با ورود گردشگر به تدریج نیاز به تغییر و ایجاد امکانات برای اقامت، جابجایی و سایر فعالیتهای مربوطه، توسعه را نیز در پی خواهد داشت و در دراز مدت باعث افزایش امکانات و تاسیسات خواهد شد.

لوئیس ترنر، توریسم را به عنوان امیدبخش ترین، پیچیده ترین و جایگزین ترین صنعتی می داند که کشورهای جهان سوم باید آن را دنبال کنند و می تواند عامل مهمی در کاهش فقر و بیکاری آنها باشد.

مدیران هر منطقه اعم از کشور استان و یا شهر، برای پیشرفت و توسعه باید سعی نماید علاقه مردمان جهان را به حضور در کنار مردم جامعه خود و مشاهده و مطالعه آداب و رسوم و رفتار آنان را جلب نماید و این امر از طریق برنامه‌ریزی جهت یک مطالعه جامع گردشگری که همۀ ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گردشگری را واکاوی ‌نماید میسر می‌باشد. تدوین شیوه‌های حمایتی اجرایی، سرمایه‌گذاری و اختصاص تسهیلات بیشتر برای هتل‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه و … تبلیغ و اشاعه جاذبه‌های گردشگری از طریق اینترنت، فیلم، بروشور، مقاله، نمایشگاه وغیره و در کنار همه این ها بعنوان مهمترین اصل پایه ریزی اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش گردشکری بعنوان یکی از اساسی ترین ابعاد جذب توریست می تواند بطور موثر و بالنده ای مفید و حائز اهمیت باشد.fanni-21

پروژه تله کابین و بام کرمان که دو پروژه مهم و به ظاهر جدا از هم کار خود را از چندی پیش شروع کرده اند در واقع با یک رویکرد و نتیجه ی مشترک، موجب تحول و رونق گردشگری در استان و موتور محرک توسعه‌ی اقتصادی کشور در جنوب شرق می شود. با اجرای «تله‌کابین» و سایر مجموعه‌ها ی تفریحی در «بام کرمان»، جنوب‌ِ شرق کشور متحول می‌شود و کرمان می‌تواند بار دیگر به نوعی بسیار بالنده و ارزنده نقش تاریخی خود را در توسعه‌ی جنوب شرق کشور ایفا کند.

این مهم با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی با هدف ایجاد مجموعه تفریحی در بام کرمان در حال انجام است و تاکنون از پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی نیز برخوردار بوده است.

اجرای پروژه تله کابین در پردیسان قائم کرمان، فرصتی بسیار مناسب برای استفاده از ظرفیت های استان کرمان در زمینه جذب گردشگری می باشد و همچنین ایجاد مجموعه تفریحی و گردشگری در بام کرمان، گامی موثر در جهت توسعه ی اقتصادی استان محسوب می شود.

می دانیم که وجود بزرگترین جنگل دست کاشت ایران بر فراز شهر تاریخی کرمان علاوه بر ایجاد مناظر بدیع طبیعی کوهستان صاحب الزمان این شهر را به مهمترین مکان تفریحی کرمان تبدیل کرده است. جنگل قائم که با وسعت نزدیک به ‪ ۳۰۰ هکتار در سال ۱۳۴۳با همکاری افراد خیر و خیراندیش ایجاد شده است، تا بحال نقش مهمی در تلطیف هوای شهر کرمان ایفا كرده این جنگل بیش از ۵۰۰ هزار اصله درخت از نوع کاج، سرو، نارون و غیره در خود جای داده است.

کرمانی‌ها همواره از این مجموعه زیبا و بی‌نظیر به عنوان ثروت ملی و سرمایه سبز این دیار نام می‌برند، جنگلی که در سالهای اخیر مورد توجه ویژه مسوولان شهر قرار گرفته و طرحهای عمرانی زیادی در آن به اجرا درآمده است.

در کنار جنگل قائم، آثار تاریخی زیادی نیز به چشم می خورد “گنبد جلیه” و “تخت دریا قلی بیگ” از مهمترین آثار تاریخی کرمان هستند که در زوایای جنگل قائم قرار گرفته و علاوه بر فضای طبیعی بسیار مطبوع، تنوع تاریخی و قدمت بالای کرمان را نیز به تماشا می گذارد.

لذا اجرای این دو پروژه ی عظیم، در چنین منطقه ای یکی از مهمترین فعالیت های عمرانی کرمان خواهد بود چرا که باتوجه به اینکه جنگل قائم کرمان بزرگترین جنگل دست کاشت توسط انسان است حفظ و حراست از آن به عنوان یک جاذبه گردشگری الزامی است.fanni-22

بر این اساس در راستای جذب توریست و جدا از بحث های درآمد زایی، اشتفال زایی و کار آفرینی، با هدف های بسیار خوبی در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید که برخی از آنها عبارتند از:

۱- ساخت تله کابین جهت جابجایی مردم و مسافرین و گردشگران از محل ابتدایی پردیسان قائم(نزدیک گنبد جبلیه) به قله کوه های صاحب الزمان(بام کرمان)

۲- حضور سرمایه گذار بخش خصوصی و ایجاد محل تفریحی و گردشی در محل بام کرمان با مساحتی بالغ بر ۱۶۰هزار مترمربع با واحد‌های تجاری متعدد.

۳- احداث جاده ی دسترسی به بام کرمان، جدا از اینکه در نوع خود در منطقه جنوبشرق کشور، جاده ای منحصربفرد و دارای ویژگی های خاص می باشد و از طریق آن، در کنار تله کابین با تامین ۱۵۰۰ پارکینگ، افراد بومی و گردشگران میتوانند با وسائط نقلیه به محل بام کرمان دسترسی داشته باشند.

۴- استفاده بهینه کوهنوردان از منطقه بام کرمان و توسعه ی ورزش کوهنوردی در کنار آن.

۵- رونق بافت فرسوده اطراف با کرمان و توانمند سازی سکونتگاه‌های غیر رسمی در کرمان.

و مواردی بسیار از این قبیل که همه در آینده ای نچندان دور، موجب رونق چشمگیری در صنعت گردشگری کرمان و گسترده شده فضای جذب توریست خواهد شد.

به امید فردایی زیبا و بهتر برای کرمان.

محمدعلی عرب نژاد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

مسمومیت دانش‌آموزان

#هوالعزیز گاهی بر سر برخی مسائل اجتماعی و یا حتی اعتقادی با دخترم اختلاف‌نظرهای جدی دارم و برخی مواقع این اختلاف نظرها به بحث‌های جدی کشیده می‌شود و بعضا جدال‌مان بشدت بالا می گیرد، با اینکه برایم آینده و اندیشه‌ی دخترم، خیلی ...

چه کسی جاسوس است؟

چه کسی جاسوس است؟! بدون مقدمه اینکه به‌جای یک عقیق دو عدد به انگشتانش دارد؛ به‌جای یک اثر ، سه اثر سجده بر پیشانی دارد؛ یقه‌ی پیراهنش را هم تا آخر بسته است؛ ته ریش هم دارد؛ حرف هم که می‌زند انگار دکترای ...

تقدیم به مهر

🖤تقدیم به مهر: زمانِ رعد و برق خطبه‌اش، هنگام طوفانش زمین می‌لرزد از آرایه‌های قهرِ پنهانش مدد کن ای قلم! امشب که بی‌پروا زدم دل را به اقیانوس مواجی که پیدا نیست پایانش کتابی مملوِ از فضل است و باید عالَمی عالِم ...